بلبرینگ ژامبون 405

"بلبرینگ ژامبون" (Trailing Arm Bearing) در خودروی پژو 405، همانند پژو 206، یکی از قطعات حیاتی در سیستم تعلیق عقب خودرو است. این بلبرینگ نقش مهمی در پایداری، فرمان‌پذیری و کیفیت سواری خودرو ایفا می‌کند و وظیفه تسهیل حرکت بازوی ژامبون (Trailing Arm) و کاهش اصطکاک را بر عهده دارد.

وظیفه بلبرینگ ژامبون 405:
بلبرینگ ژامبون در اکسل عقب خودرو قرار گرفته و امکان چرخش نرم و بدون اصطکاک بازوی ژامبون را فراهم می‌کند. این امر به چرخ‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت مستقل از بدنه خودرو حرکت کنند و نوسانات جاده را جذب کنند.

اجزاء بلبرینگ ژامبون:
بلبرینگ ژامبون 405 معمولاً شامل:

غلتک‌ها یا ساچمه‌ها: اجزای اصلی که وظیفه کاهش اصطکاک را بر عهده دارند.
قفسه: ساچمه‌ها یا غلتک‌ها را در جای خود نگه می‌دارد.
رینگ‌های داخلی و خارجی: غلتک‌ها بین این رینگ‌ها حرکت می‌کنند.
کاسه نمدها (Seals): برای جلوگیری از ورود آلودگی و حفظ گریس داخل بلبرینگ.
علائم خرابی بلبرینگ ژامبون 405:
خرابی این بلبرینگ می‌تواند منجر به مشکلات جدی و حتی خطرناک در رانندگی شود. برخی از علائم رایج خرابی عبارتند از:

صدای غیرعادی (زوزه، تق تق، قرچ قرچ) از چرخ‌های عقب: این صدا معمولاً با افزایش سرعت یا در دست‌اندازها بیشتر می‌شود. این شایع‌ترین و بارزترین نشانه خرابی است.
لرزش در قسمت عقب خودرو: به خصوص در سرعت‌های بالا، ممکن است لرزش‌هایی در عقب خودرو احساس شود.
کشیدن فرمان به یک سمت: در موارد شدید، اگر یکی از بلبرینگ‌ها به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است خودرو به یک سمت کشیده شود.
کج شدن چرخ (تغییر زاویه کمبر): یکی از نشانه‌های جدی خرابی این است که چرخ عقب (یا هر دو) به سمت داخل یا خارج کج به نظر برسد. این موضوع به دلیل فرسایش بیش از حد محل قرارگیری بلبرینگ در اکسل یا خود بلبرینگ رخ می‌دهد.
سفت شدن فرمان: به دلیل تاثیر بر هندسه چرخ‌ها، ممکن است فرمان نیز سفت شود.
بیش از حد گرم شدن چرخ‌ها: بلبرینگ خراب اصطکاک زیادی ایجاد می‌کند که منجر به افزایش دمای چرخ می‌شود.
لق زدن چرخ: اگر خودرو را روی جک ببرید و چرخ عقب را با دست از بالا به پایین یا از چپ به راست حرکت دهید، در صورت خرابی بلبرینگ، لق‌زدن و خلاصی احساس می‌شود.
نشت گریس از اطراف محور چرخ عقب: کاسه نمدهای بلبرینگ در صورت آسیب‌دیدگی می‌توانند باعث نشت گریس شوند.
دلایل خرابی بلبرینگ ژامبون:

تعویض بلبرینگ ژامبون 405:
تعویض بلبرینگ ژامبون یک فرآیند پیچیده و تخصصی است که نیاز به ابزار خاص و مهارت فنی دارد. این کار معمولاً شامل موارد زیر است:

بالا بردن خودرو و جدا کردن چرخ.
جدا کردن اجزای سیستم تعلیق عقب.
فشردن بلبرینگ قدیمی به بیرون و نصب بلبرینگ جدید با استفاده از پرس یا ابزار مخصوص.
در بسیاری از موارد، در صورت خرابی شدید، نیاز به تعویض کل اکسل عقب یا بازسازی آن (تعویض بوش‌ها و میل ژامبون) نیز وجود دارد، زیرا خود محل قرارگیری بلبرینگ در اکسل نیز ممکن است آسیب دیده باشد.
پس از تعویض، نیاز به تنظیم زاویه چرخ‌ها (تنظیم فرمان) نیز وجود دارد.

عبارات مرتبط : وایر شمع کاربراتوری پژو 405# وایر شمع تیبا# وایر شمع پیکان انژکتور# وایرشمع پژو405 کاربراتور# وایر شمع پژو405# وایرشمع پراید کاربراتور# وایرشمع پراید زیمنس# وایرشمع پراید انژکتور# لنت عقب سمند ملی فنردار# لنت عقب ساندرو# لنت عقب رانا# لنت عقب دنا# لنت عقب پیکان# لنت عقب پراید# لنت عقب ال 90# لنت عقب 405# لنت عقب 206 تیپ 2# لنت جلو سمند ملی# لنت جلو زانتیا 2000# لنت جلو رانا# لنت جلو تیبا ریویی# لنت جلو پیکان# لنت جلو 405# لنت جلو 206 تیپ2# صافی بنزین پژو فلزی# صافی بنزین پژو پلیمری#

آدرس : تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه موزه، پلاک 31، واحد 9

شماره تماس : 88501706 _ 33929266 _ 88734375

 axonpartsco@gmail.com : ایمیل